In navolging van de rimpel-klets, past dit wel. Mijn eerste grijze haren zijn namelijk een jaar of vier geleden gespot. En inmiddels is het echt niet meer zoeken om ze te kunnen zien. Dat brengt vandaag de dag blijkbaar vragen met zich mee. Waarom verdoezeld zo’n jonge meid niet die grijze haren? Waarom verbergt ze niet dat ze ouder wordt? Is eigenlijk de vraag -denk ik-. Ouder worden is blijkbaar niet ‘mooi’ of op een andere manier ‘not done’. En toch kunnen we allemaal elk jaar een kaarsje extra op de taart zetten. Ouder worden is een feit (geen fout). Het gebeurd. Zomaar. Waarom zou ik daar tegen moeten vechten (ik weet wel iets beters om tegen te strijden: ongelijke behandeling, vervuiling van de oceanen, schending van mensenrechten…)?

Goed, ik verf dus niet en ga het ook niet doen. Om meerdere redenen. Het is onwijs duur. Zo om de 6 weken verven a 9 euro per pakje is 78 euro per jaar (bij zelf verven, laat je het een kapper doen, dan ben je zo 250 euro per jaar kwijt). Het is slecht voor het milieu (er zijn ook milieuvriendelijkere verven, maar niet verven is nog minder belastend). Ik heb niet zoveel zin om me zorgen te maken wanneer ik tijd kan inplannen om die uitgroei eens bij te gaan werken. Maar bovenal vind ik mijn haar gewoon mooi zoals het is, ook met een toefje eenvoudig grijs. Wie kiest er nog meer voor niet-verven?