Ik gaf eerder tips hoe je van je overbodige spullen af kan komen. Bijvoorbeeld door elke week 10 dingen weg te doen. Nou doe ik dat niet werkelijk zo gestructureerd, maar toch gaat er regelmatig het een en ander op marktplaats / naar de kringloop / naar bekenden / naar de stort.

Ik dacht er eigenlijk nooit bij na hoelang je het vol kunt houden om elke week 10 dingen weg te doen totdat je bij de echte basis bent aangekomen. En nu we al heel wat vrachten onze woning uit hebben gesleept, besef ik dat dat echt verrassend (of schokkend) lang is. En dan tel ik de talloze tekeningen, kunstwerken en snuisterijen van de kinderen niet eens mee. Met frisse moed zijn we een maand of 8 (?) geleden begonnen met ‘ontruimen’ en ik besef nu dat we nog niet eens op de helft zijn.

Wat nog veel aandacht behoeft is:

* De bergzolder. Laatst zijn we eraan begonnen en we hebben met zijn tweeën er twee uur over gedaan om 1 (!) verhuisdoos uit te zoeken.

* Mijn kledingkast. Niet dat ik veel kleding heb (3 plankjes van 60 cm breed), maar mijn collectie is niet universeel genoeg en niet passend genoeg bij mijn huidige lijn.

* Wat moet waar? We hebben bijvoorbeeld keukenspullen liggen in de keuken, de bijkeuken en de trapkast. Ook crea-spullen liggen verspreid in een kastje hier, een kastje daar.

* Winterspul. Mutsen, sjaals, wanten… We hebben een hele mand vol, maar toch kun je nooit vinden wat je nodig hebt (maar ach, bijna lente).

* Babyspul. Het echte kleine spul, daar is de baby alweer uit. Maar toch liggen de wiegenlakentjes nog stof te happen en de kleine kleertjes wachten op een mooi plekje om bewaart te blijven (een kleine selectie).

* Foto’s…. Oh… groooooot project! Ik heb laatst wel een stapel foto’s uitgezocht, maar dat was geloof ik meer voor de vorm dan dat het daadwerkelijk zoden aan de dijk heeft gezet. Het plan is om digitale albums te maken, maar daarvoor moeten ook heel veel foto’s uit het analoge tijdperk gedigitaliseerd worden.

Dit zijn dan alleen de duidelijke probleemzones, daar komen nog heel wat vage kleine gebiedjes bij.

Voorlopig kunnen we nog zonder problemen elke week afscheid nemen van 10 dingen.