Uit het doosje vol eenvoud:

“Je agenda vol krijgen is geen kunst, maar met leeghouden kost moeite”

Jarenlang heeft het me eigenlijk geen enkele moeite gekost om mijn agenda leeg te houden. Ik was namelijk heel slecht in mijn agenda bijhouden, dus ik schreef afspraken er simpelweg niet in. Nu ik digitaal een agenda bij houd, en ik waarschuwingssignalen krijg van de agenda, gaat het een stuk beter. Ik schrijf daadwerkelijk dingen op en ik kan dingen terugvinden. Het is inmiddels echt een handige tool om mijn tijd te managen. Maar alleen met afspraken opschrijven ben je er nog niet (zie citaat). Daarom gebruik ik de agenda ook om (althans dat is mijn intentie):

* Ook taken! Naast afspraken schrijf ik ook “taken” in de agenda. Als ik bijvoorbeeld facturen moet uitschrijven, dan plan ik daar een dag voor in in de agenda, zo voorkom ik dat op die dag ook nog afspraken komen. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor: huishoudelijke taken (vriezer ontdooien), het knippen van de haren van de kinderen, het bijwerken van je mail, et cetera. Als deze dingen vlug vlug tussen de afspraken door moeten, krijg je vanzelf een constant gejaagd gevoel.

* Witruimte. Reserveer ook blokken in je agenda waarin niets moet. Zeker tussen afspraken. Zo heb je een moment om even tot jezelf te komen. Bovendien heb je minder stress als dingen dreigen uit te lopen.

* Liefde! Reserveer wekelijk/maandelijks… wat je wilt, ruimte (een dag) in waarop geen afspraken gemaakt worden of andere taken op gedaan worden. Die dag besteed je met je gezin/je geliefde/je vrienden/… . Doe een spel, ga naar het bos, houd een huisvergadering, kook samen, verstuur kaartjes, doe iets liefs voor een ander, et cetera. Heb aandacht voor elkaar.

Het klinkt misschien raar om tijd voor “liefde” in te plannen (of voor ‘niets’), maar het gaat om voorkomen dat je nooit toekomt aan zulke dingen. Hoe houdt jij je agenda in balans?