Ergens op een blog (volgens mij Bewuste Eenvoud) werd gevraagd wat je aankoop-blinde-vlek is. Ik heb één heel duidelijke blinde vlek. Niet alleen qua aankopen, maar ook qua ‘ontruimen’: Stofjes, fournituren en meer handwerkspul. Toch heb ik een tijd terug een hele stapel stoffen weggedaan en ook een voorraadje fournituren staat inmiddels te koop. Het zijn baby-stapjes, maar het helpt zeker bij het voorkomen van nieuwe aankopen in deze categorie. Ik heb me voorgenomen om niets meer te kopen. Ik ga alleen nog handwerken met materiaal dat ik al heb of krijg (oude kleding, gordijnen, etc…). Mocht ik toch in de verleiding komen dan stel ik me de volgende vragen:

  1. Ga je binnen twee weken hier iets mee maken?
  2. Waar wil je het opbergen?
  3. Hoeveel tijd heb je nu daadwerkelijk om te handwerken?
  4. Wat doet de aankoop met je ecologische voetafdruk?

Het klinkt een beetje alsof ik me het shoppen misgun. Maar ik gun me juist de verminderde druk die ik anders ervaar omdat er spullen liggen die ik gekocht heb en dús moet gebruiken, anders zou het zonde zijn.