In dit blog zijn al meerdere items geplaatst over ‘opruimen‘ in de breedste zin van het woord. Maar wat heeft opruimen nu precies met eenvoud als levenstijl te maken?

Iedereen wordt wel eens afgeleid. Het kan een leuke afleiding zijn, maar het kan ook vervelend zijn. Zeker wanneer je bezig bent bepaalde doelen te behalen is afleiding storend en vertragend. Dat kan iets simpels zijn zoals een telemarketier die belt wanneer je met het doel -boodschappen lijstje maken- bezig bent. Of grote dingen zoals mensen die je weerhouden van het nastreven van je passies en dromen. Het elimineren van zoveel mogelijk afleiding is voor mij eenvoudig leven. Dat brengt mij gelijk bij het antwoord op de vraag. Met opruimen bedoel ik namelijk ‘het elimineren van zoveel mogelijk afleiding’.

Een teveel aan spullen in huis is bijvoorbeeld zo’n afleiding het ontneemt me leefruimte en is visueel afleidend, maar ook binnenkomende email wanneer ik een artikel aan het schijven ben. Een telefoon die gaat tijdens het verschonen van mijn zoon is ook afleiding. Deze afleiding ervaar ik als stressvol en daarom maak ik keuzes: we elimineren spullen uit ons huis (en proberen te voorkomen dat er teveel terug in komt), ik zie mail niet als sociale bezigheid, dus beantwoord alleen noodzakelijke mail en op het moment dat het mij schikt en de telefoon beantwoord ik niet wanneer ik met iets bezig ben dat ik niet gemakkelijk kan onderbreken. Door deze keuzes ben ik minder afgeleid, daardoor ben ik minder gestresst en is mijn leven: eenvoudiger.

Het elimineren van afleiding kan doorgevoerd worden op vele vlakken van het dagelijkse leven. Op je werk kun je het toepassen om je werkzaamheden te stroomlijnen of om ambitieuze doelen te bereiken. Je kan het gebruiken bij het organiseren van feestjes of evenementen, maar ook simpelweg om ’s ochtends een geschikte outfit voor de dag te kunnen kiezen. In elke activiteit die je doet ligt een doel schuil. Wanneer je het doel kan benoemen, kun je ook benoemen wat je afleidt van dat doel en het vervolgens elimineren voor een lekker opgeruimd/eenvoudig leven.