Verminder de warboel: ruim tastbare en niet-tastbare rommel op. De [Opruiming] serie laat zien hoe je van je warboel en daarmee overbodige ballast af komt.

Nieuwsbrieven in mijn inbox lees ik doorgaans niet en gooi ik direct in de ‘prullenmand’. Dit is zonde van mijn tijd en van de bandbreedte. Ook zinloze emails zijn slecht voor het milieu. Die abonnementen konden dus beter de digitale deur uit. Om het helemaal goed aan te pakken ben ik zoveel mogelijk accounts gaan verwijderen. Ik heb gelukkig een mapje in mijn inbox met registraties en inschrijvingen, dus had ik een goed overzicht waar ik zoal accounts had. Voor wie ook de digitale warboel wil aanpakken, heb ik een aantal stappen op een rijtje gezet.

1. Nieuwsbrieven
In elke nieuwsbrief hoort een link te staan waarop je kan klikken om je uit te schrijven. Bij de eerstevolgende nieuwsbrief die je ongelezen in de prullenmand wilt gooien, neem je even de moeite om deze link te volgen. Geen link? Mail dan de afzender dat je niet langer de nieuwsbrief wilt ontvangen.

2. Webshops
Om te bestellen bij een webshop ben je vaak verplicht om een account aan te maken. Wanneer je echter verwacht geen gebruik meer te maken van een webshop, kun je de eigenaar mailen met het verzoek je account te verwijderen. Zelf vind ik het bevrijdend om in zo min mogelijk klantenbestanden te staan.

3. Social-network-sites
Denk aan sites zoals hyves, facebook, schoolbank, et cetera. Dit zal waarschijnlijk moeilijk zijn voor veel mensen omdat het niet gek is wanneer je sociale druk voelt om bij dergelijke sites ingeschreven te staan. Zelf denk ik dat het mijn échte sociale leven niet in de weg zal staan. Ik mis wellicht bepaalde details en zal misschien niet de eerste zijn die de laatste nieuwtjes kent, maar daarvan zijn vrienschappen en leuke contacten niet afhankelijk in mijn ogen. Ik vond op deze site een behulpzaam overzicht voor het verwijderen van deze accounts.

4. Fora en mailinglijsten
Voor het verwijderen van je account op fora zul je vaak een beheerder een bericht moeten sturen. Het is zelden zo dat in je gebruikerspaneel een verwijder-knop zit. Je berichten blijven meestal wel staan om de context van de conversatie te behouden. Ik heb ook mijn account bij Yahoo-groups helemaal verwijderd.

5. Foto/video
Ik gebruikte online fotoalbums voor het tijdelijk online zetten van foto’s. Met als gevolg ongeveer 5 verschillende accounts bij Photobucket met allemaal foto’s die geen nut meer dienden. Andere fotoalbums waar je misschien vanaf kan: Picasa, flickr, myalbum, et cetera. Denk ook aan video-broadcasting-sites zoals Youtube en Vimeo.

6. Blogs/twitter
Ooit een weblog begonnen of een twitteraccount, maar je doet er niets meer mee? Of je ervaart het bijhouden als last? Gewoon stoppen, account opheffen en weg ermee.

7. Overbodige mailaccounts
Toevallig nog ongebruikte Hotmail, Gmail of andere accounts rondslingeren? Verwijder ook deze direct, opgeruimd staat netjes.

8. Nieuwe registraties?
Ga je nieuwe registraties aan? Stop dan de bevestigings of account-activatie mail direct in een daarvoor aangemaakt mapje in je inbox. Zo houd je overzicht op waar je overal geregistreerd bent. En natuurlijk: bedenk goed of de registratie daadwerkelijk iets toevoegt aan je dagelijkse leven.